خلاصه ماشینی:
"متین: پس انتقال امام از ترکیه به عراق با اطلاع و هماهنگی قبلی نبود؟ موسوی بجنوردی: من آنچه از خود ایشان و از مرحوم حاج آقا مصطفی شنیدم این بود که میگفتند ایشان را سوار هواپیما کردند در حالی که اصلا نمیدانستند کجا میروند. متین: فرمودید که جریانهایی در حوزه نجف بودند که با نوع حرکت امام مخالف بودند، مبنای مخالفت ایشان با حرکت امام چه بود؟ موسوی بجنوردی: من الآن نمیخواهم اسم بیاورم چون اینها در اسناد محفوظ است که چه افرادی کارشکنی میکردند، به اطرافیان امام و انقلابیون تهمت میزدند. جالب این است که این مسأله را حتی مرحوم پدرم هم نمیدانستند و بعد از فوت ایشان حاج آقا مصطفی به من گفت که امام چه کار عظیمی کرده بودند، در عین اینکه به قیام مسلحانه ترغیب نمیکرد. این تحول، فقط در درس خود ایشان نبود، بلکه ایشان در شاگردهایشان هم تحولی ایجاد کردند که آنهایی که واقعا شاگردشان بودند و به روش اجتهاد ایشان ایمان داشتند، روششان روش تقلیدی نیست، یعنی نوعی آزادی اندیشه در آنها هست، نوعی پویایی در نظراتشان هست و فقهشان فقه تقلیدی نیست، در عین حالی که فقه ما سنتی است و به آن احترام علمی میگذاریم اما اجتهاد، اجتهاد پویاست. آیا این مبانی از سوی خود ایشان بیان و تنقیح شد و اگر نه به نظر شما این مبانی چه هستند؟ موسوی بجنوردی: امام از ابتدا وقتی روایات را میخواستند بررسی کنند میگفتند که شما برداشتتان مثل کسی که در حجره مدرسه نشسته است و فقط خودش را میبیند، نباشد."