خَلَل در وقوفین با رویکردی بر آراء امام خمینی(س) و تطبیق برمذاهب اهل سنت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فقه ومبانی حقوق واندیشه امام خمینی(ره)پژوهشکده امام خمینی(ره)وانقلاب اسلامی

2 دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

10.22034/matin.2022.282676.1876

چکیده

اهمیت شناخت احکام فقهی ومناسک حج برکسی پوشیده نیست، ازجمله مناسک حج که درزمان و مکان معینی به جاآورده می‌شود،وقوفین(عرفات، مشعر) است و ازآن‌جا که مناسک حج ازجمله شعائر دین به شمار می‌رود، پژوهش حاضر با هدف تحلیل و نقد دیدگاه فقهای امامیه با محوریت آراء امام‌خمینی و فقهای اهل سنت در خصوص خلل در وقوفین نگاشته شده و با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعه‌ی کتابخانه‌ای به بررسی خلل و آسیب‌هایی که به اجزاء وقوفین وارد می‌شود، پرداخته است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که در فقه امامیه اگر خلل عمدی به نیت، زمان، مکان وکیفیت وقوفین وارد شود، با توجه به اصل اولی، موجب بطلان وقوفین و نهایتاً بطلان حج می‌شود، خواه خلل وارده نقیصه باشد، خواه زیاده. ولی در صورت معذور بودن در برخی از اجزاء خللی به صحت وقوفین و حج وارد نمی‌شود. در فقه اهل سنت نیز در وقوف عرفات هرگونه خلل عمدی به شرایط وقوف، موجب بطلان وقوف عرفات و حج می‌شود، ولی در وقوف مشعر به‌دلیل رکن نبودن آن، در صورت وارد شدن خلل عمدی یا سهوی موجب بطلان وقوفین و حج نمی‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات