1
استاد گروه فقه و مبانی حقوق و مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)
2
کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی.
چکیده
علم فقه و اصول از جمله علومی است که با مفاهیم اعتباری سرو کار دارد. اعتباریات قلمرو خاص خود را دارند و حیثیت وجودیشان بید المعتبر میباشد. عدهای از فقها و اصولیین بدون توجه به این خاصیت مفاهیم اعتباری، احکام و آثار مفاهیم حقیقی را در مورد آنها جاری میکنند. مثلاً آخوند خراسانی در مواردی به قاعده «الواحد» یا به امتناع تأخر شرط از مشروط یا امتناع اجتماع ضدین و مثلین استناد کرده است. در حالیکه این قواعد عقلی مربوط به عالم تکوین است نه عالم تشریع و در عالم تشریع امکان دارد که شرط بعد از مشروط محقق شود یا سبب بعد از مسبب بیاید، چون اعتباری و بیدالمعتبر است و هیچ محذور عقلی پیش نمیآورد. در این مقاله سعی شده با شناخت صحیح مفاهیم حقیقی و اعتباری و احکام وآثار هر کدام حیطة وجودی آنها از یکدیگر متمایز شود و با توجه به نظر حضرت امام که خلط اعتباریات به حقایق را جایز نمیدانند مبنای صحیح ارائه گردد.
موسوی بجنوردی, سید محمد, & نامداری موسی آبادی, مظاهر. (1389). تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی(س). پژوهشنامه متین, 12(46), 27-50.
MLA
سید محمد موسوی بجنوردی; مظاهر نامداری موسی آبادی. "تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی(س)". پژوهشنامه متین, 12, 46, 1389, 27-50.
HARVARD
موسوی بجنوردی, سید محمد, نامداری موسی آبادی, مظاهر. (1389). 'تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی(س)', پژوهشنامه متین, 12(46), pp. 27-50.
VANCOUVER
موسوی بجنوردی, سید محمد, نامداری موسی آبادی, مظاهر. تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی(س). پژوهشنامه متین, 1389; 12(46): 27-50.